• פרופ' זאב הוכברג

מדוע חשוב להשתמש בתרשימי (עקומות) גדילה?


תרשימי גדילה משמשים להשוואה של גובה, משקל, והיקף הראש של הילד שלך לילדים אחרים בני אותו גיל. תרשימי הגדילה יעזרו להורים וגם לרופא לעקוב אחר גדילתו של הילד. התרשימים האלה עשויים לספק אזהרה מוקדמת כי לילד יש בעיה רפואית כללית או בעיה ספציפית בתהליך הגדילה.

תרשימי גדילה פותחו ממידע שנצבר ממדידות גובה ומשקל של אלפי ילדים. ממספרים אלה, קבעו החוקרים את המשקל והגובה הממוצעים לכל גיל ומין ואת ההתפלגות של הגבהים. בעבר השתמשנו בנתונים שנאספו ממדגמים אקראיים של ילדים שנבדקו בארה"ב או באנגליה, ולא ידענו מי מהם מתאים יותר לארצנו. לפני כעשור עשה ארגון הבריאות העולמי שינוי חשיבה והכריז שמעתה נשתמש לא בנתוני מדגם אלא בתקני גדילה: לא איך גדלים הילדים, אלא איך הם צריכים לגדול. לצורך זה נבחר מדגם משש ארצות בארבע יבשות שכלל רק ילדים ממשפחות בעלות מצב סוציאלי – חברתי טוב, ויצר מהם תרשימי גדילה חדשים הידועים בשמם תרשימי הWHO. קיים עדיין וויכוח בין המומחים, אך לצורך סכום זה אתעלם מהוויכוח ואכריז, כפי שאף עשה משרד הבריאות הישראלי, שאני ממליץ על השימוש בתרשימים אלו.

התרשימים שאני ממליץ עליהם נעשו על ידי איגוד האחיות של קנדה, אומצו על ידי האגודה הקנדית לאנדוקרינולוגיה של ילדים והם בשימוש נרחב בארצות רבות. ניתן להוריד אותן מהרשת באתר הקנדי:

http://cpeg-gcep.net/content/who-growth-charts-canada

ושם תחת הכותרת (The WHO Growth Charts for Canada (March 2014 revision

להגיע לשורה A ZIP file containing all of the Set 2 chart

וללחוץ על הלינק ZIP File

הקווים בתרשימי הגדילה מציינים כמה ילדים במדגם היו בגובה או במשקל מתחת לקוו בגיל הנתון. כך, הגבהים לאורך הקו באחוזון ה50 מציינים ש50% (מחצית) מהילדים במדגם היו נמוכים מגבהים אלו. ואם גובהה של הילדה שלך הוא על אחוזון 10, הרי ש10% מבנות גילה נמוכות ממנה ו90% גבוהות ממנה.

עד גיל שנתיים (ויש האומרים שלוש) מודדים את אורכם של הילדים – בשכיבה, ומגיל שנתיים או שלוש מודדים את גובהם – בעמידה. המדידה נעשית על ידי אנשים בשר ודם ולכן היא נתונה לטעויות. טועים פחות במשקל, יותר בגובה והכי הרבה באורך. לפיכך אני ממליץ למדוד את הגובה והאורך שלוש פעמים.

מדידה בודדת אינה מייצגת את התמונה הגדולה. פעוט עשויי לרדת במשקל לאחר התקף של שלשולים, אבל יחזור לאחוזון המשקל שלו לאחר שהבריא מהמחלה. באורך ובגובה יש פחות תנודות מאשר במשקל, אך גם הם נתונים לשינוי בזמן מחלה, אף כי את אלו איננו יכולים לראות בדרך כלל. ילדה שחלתה למשך שבוע באנגינה (דלקת שקדים), לא תגדל באותו שבוע, אך בשבוע לאחר ההחלמה תגדל כפול, כך שבסוף השבועיים היא חזרה לאחוזון הגובה שלה. אבל אם המחלה נמשכת חדשים או שנים, כגון בדלקות פרקים או דלקת אלרגית נרחבת של העור, נראה גם את ההפרעה בגדילה.

ומכאן שמה שבעיקר חשוב היא הגדילה לאורך זמן. למדוד את הילדים כל פרק זמן קצוב (כגון כל חודשיים בתינוקות וכל 6 חודשים בילדים) ולראות אם הגדילה – השינוי בגובה לאורך זמן – היה תקין. אני מדגיש את המשפט הזה כי הוא העיקר. אם התהליך (הגדילה) תקין, הרי שברור שכל הגורמים שמשפיעים עליו, כגון תזונה, הורמונים חלוף החומרים וכו', גם הם תקינים. מבחינה רפואית, הגדרת הסימפטום לכן אינה "קומה נמוכה" אלא "הפרעת גדילה".

את הגדילה מודדים ביחידות של מהירות – סמ' לשנה (מהירות = מרחק / זמן). מהירות הגדילה היא כ25 סמ'ש בשנה הראשונה לחיים, כ12 סמ'ש בשנה השנייה וכ8 סמ'ש בשנה בשלישית.

חשוב להבין שיש מגוון רחב של מה נחשב "בתחום הנורמה" (בשונה מ"נורמלי") מבחינת הגובה או המשקל. אחיות טיפת חלב מתריעות כשהילד קצר מאחוזון 10, והרופאים מתעניינים יותר באחוזון 3 (ולאחרונה 5). אך חשוב יותר לייחס את הגובה והמשקל לאחוזון של ההורים. "גובה המטרה" של ילד הוא האחוזון הממוצע של הוריו. אך כמובן שלא כל ילדיהם של בני זוג יהיו באותו גובה, והטווח הוא של כ6 סמ' כלפי מעלה ו6 סמ' כלפי מטה מגובה המטרה. אפשר למצוא את אחוזון ההורים בתרשימים הקנדיים שלמעלה.

אם אינכם יודעים את אחוזון ההורים ניתן להשתמש בנוסחאות הבאות לחישוב גובה המטרה:

גובה המטרה של ילדה = (גובה האב + גובה האם – 13)/2

גובה המטרה של ילד = (גובה האב + גובה האם + 13)/2

המספר 13 מציין את ההפרש הממוצע בין גובהם של גברים לגובהן של נשים.

אז מתי להתייעץ עם רופאת הילדים? (גם רופא ילדים זה בסדר :) אך בימינו יש יותר רופאות ילדים)

1. אם הילד מעל אחוזון 95 או מתחת לאחוזון 5

2. אם אחוזון הילד נמצא במרחק ניכר מתחת או מעל גובה המטרה.

3. אם הילד סטה מהאחוזון שגדל עליו כלפי מטה או כלפי מעלה.

גדילה חריגה היא רק סימן של בעיה אפשרית. על הספק שלכם כדאי לדון עם רופאת הילדים.


892 views

© 2023 The Journalist. Proudly created with Wix.com